Research Centre for the Humanities (RCH)
EN / ΕΛ
Research Centre for the Humanities (RCH)

NORMED

Σχετικά με το NORMED

Το πρόγραμμα στοχεύει στο να ενισχύσει την κατανόηση της σύγχρονης και νεότερης ευρωπαϊκής ιστορίας, εξετάζοντάς την από την οπτική γωνία δύο εκ των συστατικών της περιοχών, δηλαδή της Σκανδιναβικής/Βαλτικής περιοχής και της Μεσογείου – με έμφαση στο ανατολικό τμήμα της, χωρίς όμως να περιορίζεται σε αυτό.

Η ιδέα αυτή βασίζεται σε δύο παραδοχές: η µία είναι ότι η ιστορία αυτών των περιοχών είναι αποτέλεσµα των εξελίξεων σε εθνικό, ευρωπαϊκό και παγκόσµιο επίπεδο και διανύθηκε από θέµατα και εντάσεις που µε τον ένα ή τον άλλο τρόπο τροφοδότησαν τη δηµιουργία της Ευρώπης όπως την ξέρουµε σήµερα· η άλλη, είναι ότι αυτά τα θέµατα και οι εντάσεις είχαν πολλές οµοιότητες αλλά και εξίσου πολλές διαφορές. Οι δύο αυτές περιοχές είθισται να αντιπαραβάλλονται μεταξύ τους λόγω των διαφορετικών αναπτυξιακών τους τροχιών. Στοχεύουμε στο να αμφισβητήσουμε αυτή την αντιδιαστολή, φέρνοντας τις περιοχές αυτές πιο κοντά, μέσα από τον συγκριτικό αναστοχασμό τους. Υπό το φως των επεξεργασιών του Braudel, αντιλαμβανόμαστε τις δύο περιοχές επεκτατικά και δεν περιοριζόμαστε στα γεωγραφικά τους όρια, αλλά λαμβάνουμε υπόψιν και τα πολιτιστικά, ιστορικά, κοινωνικά τους σύνορα, τα οποία θα πρέπει να διερευνηθούν.

Σε αυτό το πρώιμο στάδιο, στοχεύουμε

α/  να διευκολύνουμε την επαφή μελετητών που ασχολούνται με διάφορες πτυχές της σύγχρονης μεσογειακής, σκανδιναβικής και βαλτικής ιστορίας προκειμένου να ανταλλάξουν ιδέες, να δημιουργήσουν δίκτυα και να διερευνήσουν τις δυνατότητες περαιτέρω συνεργασίας.

β/ να διαμορφωθεί ένα βιώσιμο ερευνητικό δίκτυο που θα καταστήσει αυτή την προσέγγιση πιο παραγωγική, οδηγώντας σε συγκεκριμένα ερευνητικά αποτελέσματα. Προσδοκία μας είναι ότι το δίκτυο αυτό θα μας επιτρέψει να αναστοχαστούμε και να επαναπροσδιορίσουμε τη θέση της Μεσογείου, της Βαλτικής Θάλασσας και της Σκανδιναβίας σε σχέση με την Κεντρική, Δυτική και Ανατολική Ευρώπη και να συντείνουμε στη διασύνδεση συναδέλφων που έχουν παρόμοια ενδιαφέροντα και που θέλουν να σκεφτούν συγκριτικά για την έρευνά τους.