The Study of the Human Past

«Μια εξέταση των πολιτικών των Αλβανών στη διάρκεια της Ελληνικής Επανάστασης (1821-1826)»

Ilicak Şükrü

ΈρευναΗμερίδαΣύντομο ΒιογραφικόΔημοσιεύσεις

Συνοπτική Περιγραφή της Έρευνας

Υπάρχουν σχεδόν 50.000 αρχειακά έγγραφα που σχετίζονται με την Ελληνική Επανάσταση στα Οθωμανικά Κρατικά Αρχεία στην Κωνσταντινούπολη, ωστόσο οι επιστημονικές έρευνες με βάση αυτές τις πηγές παραμένουν εξαιρετικά περιορισμένες. Σε όλα αυτά τα έγγραφα, οι προσπάθειες της Υψηλής Πύλης για την κινητοποίηση των μουσουλμάνων Αλβανών επαρχιακών προκρίτων-πολεμάρχων εναντίον των Ελλήνων ανταρτών ξεχωρίζουν ως κεντρικό θέμα. Έχοντας εξαντλήσει τις πηγές στρατιωτικού δυναμικού στον αγώνα του με τους επαρχιακούς προκρίτους (αγιάνηδες) κατά τη δεκαετία πριν από την Ελληνική Επανάσταση, το οθωμανικό κράτος ήταν κυριολεκτικά στο έλεος των Αλβανών πολέμαρχων και μισθοφόρων για την καταστολή της ελληνικής επανάστασης, μέχρι την εμφάνιση των Αιγυπτιακών δυνάμεων το 1825. Ωστόσο, οι Αλβανοί ακολούθησαν τα δικά τους ένστικτα επιβίωσης και τις επιδιώξεις τους και η αποστροφή τους στο να προβάλουν ένα ενωμένο μουσουλμανικό μέτωπο εναντίον των Ελλήνων αποδείχτηκε μια ακόμα αποτυχία του ήδη χρεοκοπημένου συστήματος αυτοκρατορικής αφοσίωσης της Υψηλής Πύλης. Υπάρχουν αναρίθμητα έγγραφα στα οποία οι Οθωμανοί διοικητές αξιολογούν την αλβανική αντίδραση ως το κύριο εμπόδιο στην καταστολή της ελληνικής εξέγερσης. Η απροθυμία των ιστορικών να αποδώσουν στους Αλβανούς των αρχών του 19ου αιώνα τις ιδιότητες ενός λαού ικανού να επιδιώξει τα δικά του συμφέροντα –σε αντιδιαστολή με το να αποτελούν απλή συσσωμάτωση μισθοφορικών φυλών– εμπόδισε σε μεγάλο βαθμό την σαφή κατανόηση του βασικού ρόλου τους στην Ελληνική Επανάσταση.

Η προτεινόμενη έρευνα θα διερευνήσει τους τρόπους με τους οποίους οι συντελεστές της μετά-Τεπελενλί τάξης διαμόρφωσαν την πορεία της Ελληνικής Επανάστασης, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στο μουσουλμανικό αλβανικό στοιχείο. Κάνοντας εκτεταμένη χρήση του οθωμανικού αρχειακού υλικού, η έρευνα θα ακολουθήσει τη σταδιοδρομία των έκπληκτων Αλβανών πολέμαρχων που προσπαθούσαν να βρουν τη θέση τους ανάμεσα στους Έλληνες επαναστάτες που έκαναν αγώνα για ανεξαρτησία και τους πράκτορες της Υψηλής Πύλης που προσπαθούσαν να αποκαταστήσουν την αυτοκρατορική εξουσία.

Ημερίδα

«Αλβανοί και Αρβανίτες στην Ελληνική Επανάσταση: πολιτική, μνήμη και ταυτότητα»

Ιστορικό Αρχείο ΕΚΠΑ
(Σκουφά 45, Κολωνάκι)
Παρασκευή 25 Οκτωβρίου 2019

Η ημερίδα πραγματοποιείται στο πλαίσιο της έρευνας με τίτλο «Μια εξέταση των πολιτικών των Αλβανών στη διάρκεια της Ελληνικής Επανάστασης (1821-1826)» η οποία χρηματοδοτείται από το Κέντρο Έρευνας για τις Ανθρωπιστικές Επιστήμες (ΚΕΑΕ) για το έτος 2019.

 

Ομιλητές

Sukru Ilicak: Μια εξέταση των πολιτικών των Αλβανών στη διάρκεια της Ελληνικής Επανάστασης (1821-1826).

Παναγιώτης Στάθης: Χριστιανοί και μουσουλμάνοι Αλβανοί στην επανάσταση του 1821: όψεις μεταβαλλόμενων συλλογικών ταυτοτήτων και διαθρησκευτικών σχέσεων.

Ηλίας Σκουλίδας: Η ελληνική επανάσταση και οι Αρβανίτες: όψεις της αλβανικής ιστοριογραφίας.

Λεωνίδας Εμπειρίκος: Ύστερες Αναγνώσεις/ Κατασκευές των Αρβανιτών για το 21.

Λάμπρος Μπαλτσιώτης: Πότε η γλώσσα και η εθνότητα έχουν σημασία; Η χρήση του όρου Αλβανός/ Αρβανίτης μέσα στα κείμενα που γράφτηκαν κατά τη διάρκεια της επανάστασης και μέχρι τη δεκαετία του 1840.


 


Αφίσα – Πρόγραμμα Ημερίδας (PDF, JPG)

Ο Χ. Σουκρού Ιλιτζάκ γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Άγκυρα. Ακολουθώντας τα χνάρια του ρεμπέτικου, άρχισε να αναπτύσσει ένα σοβαρό ενδιαφέρον για την Ελλάδα όταν ήταν στο πανεπιστήμιο. Αποφάσισε να κάνει ακαδημαϊκή καριέρα και να ειδικευτεί στα λεγόμενα «τρία έθνη» της οθωμανικής αυτοκρατορίας, δηλαδή τους Έλληνες, τους Αρμενίους και τους Εβραίους. Συνέχισε τις σπουδές του στην Τουρκία, την Ελλάδα και τις Η.Π.Α. Αναγορεύτηκε διδάκτορας του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ το 2011, με τίτλο διατριβής “A Radical Rethinking of Empire: Ottoman State and Society during the Greek War of Independence (1821-1826) [Μία ριζοσπαστική αναθεώρηση της Αυτοκρατορίας: Οθωμανικό κράτος και κοινωνία στη διάρκεια της Ελληνικής Επανάστασης]”. Η διατριβή του εξετάζει την Ελληνική Επανάσταση ως μία οθωμανική εμπειρία, εξερευνώντας συγκεκριμένα πώς ο Σουλτάνος Μαχμούτ ο Β΄ (1808-1839) και η κεντρική κρατική ελίτ προσπάθησαν να την εξηγήσουν και να αντιδράσουν στον ταχύτατα μεταβαλλόμενο κόσμο γύρω τους.

  • “Revolutionary Athens through Ottoman Eyes (1821-1828)” in Maria Georgopoulou (ed.), Ottoman Athens (Athens: Aikaterini Laskaridi Foundation, forthcoming in 2019).
  •  “Greek War of Independence and the Demise of the Janissary Complex: A New Interpretation of the Auspicious Incident” in Marinos Sariyannis (ed.) Political Thought and Practice in the Ottoman Empire (Halcyon Days in Crete IX Symposium). Ed. (Rethymno: Crete University Press, forthcoming in 2019.
  • «Το να είσαι Τούρκος στην Ελλάδα” in Iraklis Millas (ed.) Η «Νέα» Τουρκία εκ των έσω, (Sideris, forthcoming in 2019).
  • “Το συναπάντημα του Τούρκου με την γενοκτονία,” Σύγχρονα Θέματα: 142 (2018).
  •  “My Dear Son Garabed. I Read Your Letter. I Cried, I Laughed.” Kojaian Family Letters from Efkere to America, 1912-1919 (Istanbul: Histor Press, 2018).
  • “H οθωμανική πολιτική φιλοσοφία και η αντίδραση στην ελληνική «αταξία»” [Ottoman Political Philosophy and Reactions towards the Greek “Sedition”], in Tanos Veremis (ed.), 1821: Η γέννηση ενός έθνουςκράτους [1821, the Birth of a Nation-State], vol. 5. (Athens: Skai Books, 2010).
  • “The Revolt of Alexandros Ipsilantis and the Fate of the Fanariots in Ottoman Documents” in Petros Pizanias (ed.), Η Ελληνική Επανάσταση του 1821: ένα ευρωπαϊκό γεγονός (Athens: Kedros, 2009).
  •  “Unknown ‘Freedom’ Tales of Ottoman Greeks” in Bahattin Öztuncay (ed.), 100th Anniversary of the Restoration of the Constitution (Istanbul: Sadberk Hanım Museum, 2008).
  • Kendi Kendine Ermenice [Teach Yourself Armenian] (Istanbul: The Armenian Patriarchate, 2006) (with Rachel Goshgarian).
  • Έλληνες και Εβραίοι Εργάτες στη Θεσσαλονίκη των Νεότουρκων [Greek and Jewish Workers in Young Turk Salonica]. (Ioannina: Isnafi, 2004).
  •  “Jewish Socialism in Ottoman Salonica,” Journal of Southeast European and Black Sea Studies 2:2 (2002).
  •  “Kökenbilim ve Tarih Bilinci [Etymology and Historical Consciousness]” Bilim ve Ütopya, July 1993.
  •  “Entelektüel Cambazlık [Intellectual Acrobatics]” Tarih ve Toplum, August 1993.