Cultures and Cultural Production

«′Le Génie du Nord′ και Κοσμοπολιτισμός: Μία εναλλακτική θεώρηση της πολιτισμικής ιστορίας της δυτικής Ευρώπης του Μεσοπολέμου»

Κολοκυθά Χαρά

ΈρευναΗμερίδαΣύντομο ΒιογραφικόΔημοσιεύσεις

Συνοπτική Περιγραφή της Έρευνας

Η έρευνα επικεντρώνεται στην εξέταση της τυπολογίας και πολιτισμικής διαπερατότητας του Νορδισμού στην πολιτισμική σφαίρα της Δυτικής Ευρώπης Μεσοπολέμου. Ανιχνεύει το σύνολο των ιδεών που αναπτύχθηκαν γύρω από την προβληματική ιστορική τροχιά του Νορδισμού, δίνοντας την απαραίτητη προσοχή σε ζητήματα νοήματος, πρόσληψης, ερμηνείας και ταυτότητας. Κεντρικός της στόχος είναι να θέσει τα θεμέλια για τη συγγραφή μιας εναλλακτικής πολιτισμικής ιστορίας της Δυτικής Ευρώπης, όπου ο Νορδισμός δεν περιορίζεται στις ερμηνείες του εθνικισμού, του ρατσισμού και του τοπικισμού, αλλά πρεσβεύει έναν διακριτό υπερβατικό κοσμοπολιτισμό. Σημείο εκκίνησης της παρούσας έρευνας συνιστά η έννοια Le Génie du Nord που παρουσιάστηκε ως τίτλος ενός βιβλίου που εκδόθηκε το 1925 στην Αμβέρσα από τον Φλαμανδό συγγραφέα André de Ridder. Το βιβλίο περιλαμβάνει δοκίμια που είχαν δημοσιευτεί στο γαλλόφωνο φλαμανδικό περιοδικό τέχνης Sélection. Στα κείμενα αυτά ο De Ridder αντλεί παραδείγματα από τον μεσαίωνα έως και τη σύγχρονη εποχή για να στοιχειοθετήσει τη θέση του πως η πολιτισμική εξέλιξη της Γαλλίας δεν υπήρξε ποτέ αυτόνομη, επισημαίνοντας το ρόλο που διαδραμάτισε ο πολιτισμός του Βορρά σε αυτή.  Ως απάντηση σε αυτό που αναγνωρίζει ως παρακμή της Ελληνορωμαϊκής παράδοσης του Νότου, ο De Ridder προτείνει τη συνεργασία των κρατών της Δυτικής Ευρώπης (Γαλλία, Βέλγιο,  αλλά και Γερμανία) με στόχο τη σύνθεση ενός βόρειου κλασικισμού που θα συνιστά το επιστέγασμα μιας οικουμενικής κουλτούρας του Βορρά. Αναγνωρίζοντας την Αμβέρσα ως σταυροδρόμι πολιτισμών, η έρευνα αυτή επιχειρεί να εντοπίσει όψεις κοσμοπολιτισμού στον όρο «Η Διάνοια του Βορρά», όπως παρουσιάζεται από τον De Ridder, εστιάζοντας στην αντιπαλότητα Βορρά-Νότου σε περιφερειακό και πανευρωπαϊκό επίπεδο.

CfP: Imagining the North. Between Regionalism and Cosmopolitanism (November 25th, 2020)

 

North-South confrontations became commonplace conflicts in regional, national and global contexts with the rise of modern nation-states. In Europe, following the territorial expansion of the Roman Empire, the territories located beyond the Mediterranean region were indistinguishably termed Northern, a concept widely accepted and used in Renaissance scholarship. In antiquity, Southern imagination had constructed symbolic images of the savage and other-worldly terrae incognitae of the North (Hyperborea), which were perpetuated in the Middle-Ages under the mantle of supernaturalism, a ‘motif that has remained remarkably consistent’ within the ‘shifting images of Northernness’ (E. R. Barraclough, D. M. Cudmore, S. Donecker (eds), Imagining the Supernatural North, 2016, p. xiii). Although the European discourse on Northernness was persistently a discourse on otherness (p. xvi), it was gradually transformed at the age of Romanticism and was totally reshaped in the beginning of the 20th century as a result of the rise of ethnocentrism and the nationalization of history. Following the late 19th century historiographical debate over the cultural and racial origins of France and the question of its Germanic and/or Latin identity, the concept of Northernness was redefined with regards to its propagated inferiority in relation to Southern culture and was re-appreciated in its geographical, cultural, ideological and historical topoi. In 1925, the Flemish author André de Ridder published Le Génie du Nord, a book proposing Franco-Belgian cultural alliance on the basis of an idealized medieval past, aspiring to set the foundations for a cosmopolitan Northern culture. Expressions of disdain over Southern hegemony are furthermore traced in the writings of the British Vorticists, although Northernness in Britain has been principally approached from a local and regional rather than a pan-European perspective (Cf. Dave Russell, Looking North: Northern England and the National Imagination, Neville Kirk, Northern Identities. Historical Interpretations of the North and Northernness etc).

This workshop focuses on 20th century discourses that stress the shared heritage and cosmopolitan culture of Northernness in North-Western Europe as well as the rejection of Southern cultural hegemony and the classic canon through the introduction of its Northern equivalent. We are seeking for papers that trace relevant references and concepts in interbellum art and literature. We are particularly interested in examples from the North-Western regions of Europe, namely Belgium, France, Germany, and Britain that investigate the symbolic geographies, mental maps and cosmopolitanism of Northernness in artistic and literary contexts.
The workshop will be held online via webinar presentations. Presentations should be in English. Extended and improved versions of selected papers will be published online by the Research Center for the Humanities (rchumanities.gr).
We invite abstracts (max. 300 words) for twenty-minute papers to be submitted electronically, with a short CV, to both
Prof. Marnix Beyen, University of Antwerp (marnix.beyen@uantwerpen.be) and
Dr Chara Kolokytha, RCHumanities / UoI (charakolokytha@aol.com)
The deadline is due on 18th September 2020.

Call for Paper (PDF)

Η Χαρά Κολοκυθά είναι διδάκτωρ Ιστορίας της Τέχνης (Northumbria University, Newcastle) και ακαδημαϊκή υπότροφος του τμήματος Εικαστικών Τεχνών και Επιστημών Τέχνης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Σπούδασε Αρχαιολογία και Ιστορία της Τέχνης στο Πανεπιστήμιο Κρήτης και στο Northumbria University στο Newcastle-upon-Tyne. Η διατριβή της με τίτλο Formalism and Ideology in 20th century Art: Cahiers dArt, magazine, gallery and publishing house (1926-1960) εξετάζει ζητήματα νεοτερισμού και παράδοσης στην τέχνη του 20ου αιώνα με επίκεντρο τα δίκτυα εμπόρων, συλλεκτών, τεχνοκριτών, καλλιτεχνών κλπ. που συσπειρώνονται γύρω από τις δραστηριότητες του περιοδικού τέχνης, γκαλερί και εκδοτικού οίκου Cahiers d’Art και του ιδρυτή τους Christian Zervos με στόχο την θεσμοποίηση της ανεξάρτητης τέχνης στο Παρίσι. Το 2018 εκπόνησε μεταδιδακτορική έρευνα στο Stiftung Arp e. V., στο Βερολίνο. Έχει συνεργαστεί με τα ερευνητικά προγράμματα Christian Zervos au miroir de la Grèce (EFA) και Bibliographies de Critiques dArt Francophones (Labex CAP, Sorbonne), καθώς και με τα Allgemeines Kunstlerlexikon, Art Market Dictionary, Routledge Encyclopedia of Modernism κ.α.

  • Chara Kolokytha,  ‘Picasso vs. Fougeron: Cahiers d’Art and quarrels over realism in France (1932-1949)’, in Moritz Baßler, David Ayers, Benedikt Hjartarson, Ursula Frohne and Sascha Bru (eds), Realisms of the Avant-Garde, European Avant-Garde and Modernism Studies vol.6, Berlin&Boston : De Gruyter, 2020.
  • Chara Kolokytha, ‘Christian Zervos, les galeries Cahiers d’Art et M.A.I., la suppression des –ismes de l’Art,’ in Denise Vernerey and Hélène Ivanoff (eds) Galeries et Avant-gardes : Réceptions croisées, vol. II: Berlin, Mont-Saint-Aignan : PURH, 2020.
  • Chara Kolokytha, ‘Christian Zervos critique d’art: partis pris, polémiques et débats,’ in Catherine Méneux and Marie Gispert (eds), Critique(s) d’art : nouveaux corpus, nouvelles méthodes, Paris, site de l’HiCSA, mis en ligne en avril 2019, pp. 257-272.
  • Chara Kolokytha, ‘Cubism [REVISED AND EXPANDED]’, in Stephen Ross (ed.), Routledge Encyclopaedia of Modernism, N.Y./London: Routledge, 2019 (4.500 words) /shorter version published in 2016.
  • Chara Kolokytha, ‘Matisse [REVISED AND EXPANDED]’, in Stephen Ross (ed.), Routledge Encyclopaedia of Modernism, N.Y./London: Routledge, 2019 (2100 words) / shorter version published in 2016.
  • Chara Kolokytha, ‘A new History of Art Criticism in the light of Digital Humanities: The Bibliography of Francophone Critics,’ Visual Resources, An International Journal on Images and their Uses,  3-4, vol. 33, Taylor & Francis, 2017, pp. 419-422.
  • Chara Kolokytha, ‘Christian Zervos, Les Oeuvres du Greco en Espagne, review of the Greek annotated translation’, Ιστορία της Τέχνης / Art History 6, summer 2017, pp. 181-185.
  • Chara Kolokytha, ‘Metamorphoses of the past: The iconographic stimuli of Picasso’s creative imagination and their critical interpretation by Christian Zervos,’ in Magdalena Nová and Maria Opartná (eds), Old and New: Are Old Works of Art a Starting Point or an Obstacle?, conference proceedings, Prague: Charles University, Catholic Faculty, 2016, pp. 225-232.
  • Chara Kolokytha, ‘The debate over the creation of a Museum of Modern Art in Paris between the wars and the shaping of an evolutionary narrative for French art,’ in Silvia Cecchini and Patrizia Dragoni (eds), Museums and Exhibitions between the wars, Il Capitale Culturale. Studies on the Value of Cultural Heritage 14, EUM, 2016, pp. 193-222.
  • Chara Kolokytha, ‘La critique d’art dans l’entre deux guerres: Le cas de Tériade et Christian Zervos,’ F.-G. Theuriau (ed.) La démarche critique dans le monde culturel, Ed. Vaillant, 2015, pp. 81-90.
  • Chara Kolokytha, ‘L’Âge Critique des Salons: 1914-1925. L’Ecole Française, la tradition et l’art moderne,’ Konsthistorik Tidskrift/Journal of Art History 4, vol. 48, 2015, pp. 234-238.
  • Chara Kolokytha, ‘L’amour de l’art en France est toujours aussi fécond : La Maison d’Editions Verve et la reproduction de manuscrits à peintures conservés dans les Bibliothèques de France pendant les années noires (1939-1944),’French Cultural Studies 2, vol. 25, Sage Pub., May 2014, pp. 121-139.
  • Chara Kolokytha, ‘O Tériade, η επιθεώρηση Verve και ο Παρισινός καλλιτεχνικός κόσμος (1937-1960),’ in Tériade: France-Grèce, Tellogleio Arts Foundation and Aristotle University of Thessaloniki. [English title: Tériade, Verve magazine and the Parisian art world, 1937-1960/ publication pending since 2015].
  • Chara Kolokytha, ‘Destroy…Alexander Iolas: The villa-museum and the relics of a lost collection,’ Arts 3 / Special Issue Exhibition Studies, vol. 1, MDPI, Basel, Switzerland, Feb. 2014, pp. 105-115.
  • Chara Kolokytha, ‘Line V. Color: Matisse: The essence of line, Selected Prints: 1900-1950,’ Art In Print, Chicago, Sept.-Oct. 2014, p. 39.
  • Chara Kolokytha, ‘The art press and visual culture in Paris during the Great Depression: Cahiers d’Art, Minotaure and Verve,’ Visual Resources: An International Journal of Documentation 3, vol. 29, Routledge / Taylor & Francis, Sept. 2013, pp. 184-215.
  • Chara Kolokytha, ‘Christian Zervos et Cahiers d’art, Archives de la Bibliothèque Kandinsky,’ Konsthistorisk    tidskrift/Journal of Art History 4, vol. 82, 2013, pp. 339-342.